Het Duitse modehuis Hugo Boss kreeg het niet voor elkaar om marktleider te worden in de luxebranche.
Volgens Mark Langer, die nieuwe topman van Hugo Boss, gaat het 92-jarige Duitse merk niet langer proberen een luxemerk te worden.
Hugo Boss: wel premium, niet luxe
“De moeite die het ons kost om de aanval in te zetten in het hogere segment, blijkt uiteindelijk niet bevorderlijk voor het bedrijf”, zegt Langer in een interview met het Duitste Handelsblatt, volgens Reuters.
Langer benadrukt in het interview dat het bedrijf een premium brand zal blijven, iets wat Hugo Boss eerder afwees. Voormalig topman Claus-Dietrich Lahrs heeft de afgelopen jaren juist geprobeerd om het bedrijf te veranderen: van een focus op mannenkleding, naar extra aandacht voor opklimmen in de luxemarkt. Een markt die tussen 2010 en 2015 flink groeide, maar nu wereldwijd in het slop zit. Vooral in de Verenigde Staten en China, waardoor Hugo Boss wel moet veranderen.
Dat het slecht gaat in deze markt heeft onder andere te maken met consumenten die kiezen voor fast fashion (klanten willen snel genieten van de nieuwste modetrends, waar ketens als H&M van profiteren), logo-vrije kleding, de veranderende smaak van de Chinezen en wereldwijde economische en politieke onzekerheid.